Μπέρτολτ Μπρεχτ - Ταμπούρλα μέσα στη νύχτα



Το Ταμπούρλα μέσα στη νύχτα, γράφτηκε προτού ο Μπρεχτ γίνει μαρξιστής, μολαταύτα είναι εμφανής η έννοια της πάλης των τάξεων στη σκέψη του συγγραφέα. Ο αρχικός τίτλος του έργου που ήταν Σπάρτακος, αναφέρεται στο ιστορικό-πολιτικό πλαίσιο: την Επανάσταση του 1918. Βρισκόμαστε στη Γερμανία λίγες μέρες μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο: η αυτοκρατορία κατέρρευσε, η Δημοκρατία της Βαϊμάρης μόλις διακηρύχτηκε, η συνθήκη των Βερσαλλιών δεν έχει ακόμα υπογραφεί. Είναι μια εποχή καταστροφικής αυτοπεποίθησης και κατάθλιψης, αλλά και μια εποχή των ονείρων και της επανάστασης. Στην πρωταγωνιστική φιγούρα του πυροβολητή Αντρέα Κράγκλερ, ο οποίος επέστρεψε στο Βερολίνο από τον πόλεμο και εγκαταλείφθηκε από την μνηστή του, ο Μπρεχτ σκιαγραφεί τον “κάλπικο προλετάριο”, τον “μοιραίο επαναστάτη”, που σαμποτάρει την επανάσταση, τον οποίο ο Λένιν πολέμησε πιο βίαια από τους “απροκάλυπτους μπουρζουάδες”. Ο Κράγκλερ, προλετάριος και επαναστάτης λόγω προδομένης αγάπης, γυρίζει την πλάτη του στην επανάσταση, καθώς η ερωμένη του επιστρέφει σ’ αυτόν, και γίνεται ξανά ιδιωτεύων αστός. 

Το έργο, το οποίο ενέχει εξπρεσιονιστικά στοιχεία - για την ακρίβεια, ρεαλιστικά- εξπρεσιονιστικά -, δραματοποιεί πολλά από τα παράπονα και τις διεκδικήσεις των “Σπαρτακιστών” κατά την εξέγερση τους. Είναι μία δραματική μπαλάντα για έναν στρατιώτη που γύρισε από τον πόλεμο και μαθαίνει ότι οι μνηστή του είναι έγκυος από άλλον. Στο Ταμπούρλα μέσα στη νύχτα, ο συγγραφέας επιτρέπει σε αρκετές ανθρώπινες υπάρξεις να συναντηθούν λίγο μετά το τέλος του πολέμου. Από τη μία πλευρά, υπάρχουν οι πρώην στρατιώτες της πρώτης γραμμής, όπως ο Αντρέας Κράγκλερ, οι οποίοι επιστρέφοντας από το μέτωπο του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, θεώρησαν ότι αγωνίστηκαν για το τίποτα και ότι προτού φύγουν είχαν -στην ουσία- απαχθεί. Σοβαρά πληγωμένοι στο σώμα και την ψυχή, φορώντας την παλιά ξεσκισμένη στολή της Αυτοκρατορίας, περιφέρονται άποροι και άστεγοι μέσα στην ανάλγητη μεγαλούπολη. Εκεί συναντούν ανθρώπους όπως ο αδίστακτος μαυραγορίτης κύριος Μπάλικε και και ο πολεμοκάπηλος Μουρκ, οι οποίοι δεν πολέμησαν και αντιθέτως επωφελήθηκαν από τις συγκυρίες και έκαναν περιουσίες από τις πολεμικές συρράξεις. Μάλιστα, ο τελευταίος επιχειρώντας να κλέψει τη μνηστή του στρατιώτη, συμβολίζει το συναίσθημα εξαπάτησης που βιώνει η εργατική τάξη. 

Ο Μπρεχτ χαρακτήρισε τα Ταμπούρλα μέσα στη νύχτα ως κωμωδία, είναι ωστόσο μάλλον μία σάτιρα της επανάστασης, μία σάτιρα όμως απλή και κάπως ρηχή. Οι επαναστάτες που βλέπουμε είναι αστοί και έχουν υποτιμηθεί από την τάξη τους: πομπώδεις διανοούμενοι και αργόσχολοι θαμώνες κακόφημων μπαρ. 

Το Ταμπούρλα μέσα στη νύχτα, ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 1920 με τον αρχικό τίτλο Σπάρτακος και είναι το πρώτο έργο του Μπρεχτ που παρουσιάστηκε από σκηνής. Οι πρόβες ξεκίνησαν στις 29 Αυγούστου 1922 και η πρεμιέρα έγινε ένα μήνα μετά στις 29 Σεπτεμβρίου 1922 στο Μόναχο με μεγάλη επιτυχία και θερμή υποδοχή από κοινό και κριτικούς. Στις 20 Δεκεμβρίου 1922 το έργο έκανε πρεμιέρα στο Βερολίνο και ο σημαίνων κριτικός του Βερολίνου Herbert Ihering, δήλωσε ότι με αυτό το έργο “ο εικοσιτετράχρονος ποιητής Μπέρτολτ Μπρεχτ άλλαξε εν μία νυκτί την ποιητική όψη της Γερμανίας” με μία “γλώσσα που μπορείς να τη νιώσεις τη γλώσσα σου, στα ούλα σου, στο αυτί σου, στη σπονδυλική σου στήλη”.

Με αυτό το έργο ο Μπρεχτ κέρδισε το 1922, το υψηλότερο βραβείο της Γερμανίας για τη δραματική γραφή, το πολυπόθητο Βραβείο Κλάιστ ως τον πιο ελπιδοφόρο και πολλά υποσχόμενο νέο δραματουργό. 

Υπόθεση του έργου

Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από την Άννα Μπάλικε, της οποίας ο μνηστήρας Αντρέας Κράγκλερ έφυγε για να πολεμήσει στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο πόλεμος τελείωσε, αλλά η Άννα και η οικογένειά της δεν έχουν μάθει νέα του εδώ και 4 χρόνια. Οι γονείς της Άννας προσπαθούν να την πείσουν ότι είναι νεκρός και ότι πρέπει να τον ξεχάσει και να παντρευτεί έναν πλούσιο κατασκευαστή υλικών πολέμου, τον Μουρκ. Επηρεασμένη από τους αυτάρεσκους μικροαστούς γονείς της, η Άννα συμφωνεί να συνδεθεί με τον Μουρκ, μένει έγκυος από αυτόν, και τελικά αποφασίζει να τον παντρευτεί. Κατά τη διάρκεια του εορτασμού των αρραβώνων τους εμφανίζεται ξαφνικά ο Αντρέας, δύσοσμος, ατημέλητος και αδυνατισμένος - σχεδόν αγνώριστος-, έχοντας περάσει τα χρόνια που εθεωρείτο αγνοούμενος ως αιχμάλωτος πολέμου σε κάποια απομακρυσμένη περιοχή της Βόρειας Αφρικής.

Ο Κράγκλερ έρχεται σε σύγκρουση με τους γονείς και τον καινούργιο μνηστήρα της Άννας και η Άννα τον διώχνει. Πιστεύοντας ότι ο φτωχός προλετάριος Αντρέας δεν μπορεί να παράσχει στην Άννα το είδος της ζωής που ο αστός Μουρκ μπορεί, δηλαδή την ασφάλεια, την ευζωία και την προστασία, οι γονείς της Άννας την ενθαρρύνουν να τηρήσει τη συμφωνία της. Ωστόσο, η Άννα προτιμάει να παρατήσει τον Μουρκ και τους γονείς της και φεύγει προς αναζήτηση του Αντρέα, ενώ στην πόλη ξεσπούν κοινωνικές αναταραχές. Ο Κράγκλερ, τώρα μεθυσμένος και εξαντλημένος, μη έχοντας μόνιμη κατοικία και κάποια προοπτική, βρίσκεται στα οδοφράγματα και ενώνεται με τους αντάρτες, λαμβάνοντας ενεργά μέρος στην Εξέγερση των Σπαρτακιστών. Η Άννα τον εντοπίζει καθώς αυτός κατευθύνεται μαζί με τους νέους του συντρόφους προς τη συνοικία των εφημερίδω,ν όπου μαίνονται οι μάχες των επαναστατών και των κυβερνητικών. Στην τελική σκηνή, η Άννα του ομολογεί την αγάπη της και παραδέχεται πως είναι έγκυος και επανασυνδέονται. Ο Κράγκλερ, χωρίς δεύτερη σκέψη, αποφασίζει να εγκαταλείψει τους συντρόφους του και την Επανάσταση, για τους ώριμους καρπούς της αστικής τάξης, και να πάει στο κρεβάτι με την αγαπημένη του, αφού πρώτα έχει γκρεμίσει από τον ουρανό το κόκκινο φεγγάρι, που στεκόταν επιβλητικό και συνάμα υποβλητικό στο βάθος της σκηνής, δείχνοντας ότι όλα είναι απλώς “θέατρο”. Υπό τον ήχο “μιας λευκής, άγριας φωνής” από τα κτίρια των Εφημερίδων, ο Κράγκλερ και η Άννα αποχωρούν μαζί, προειδοποιώντας το κοινό να μην κατανικηθεί από αυτό το ρομαντικό τέλος.

Τα πρόσωπα του έργου

Αντρέας Κράγκλερ
Άννα Μπάλικε
Καρλ Μπάλικε, πατέρας της Άννα
Αμαλία Μπάλικε, μητέρα της Άννα
Φρήντριχ Μουρκ, μνηστήρας της Άννα
Μπαμπούς,  δημοσιογράφος
Δύο Άντρες
Γκλούπ,  ιδιοκτήτης του καπηλειού
Μάνκε του Πικαντίλλυ Μπαρ
Μάνκε ο “σταφίδας”,  αδελφός του
Ο Μεθυσμένος
Μπουλτρόττερ, πλανόδιος εφημεριδοπώλης
Ένας Εργάτης
Λάαρ
Αυγούστα, πόρνη
Μαρί, πόρνη
Μια Καμαριέρα
Μια Γυναίκα που πουλάει εφημερίδες


Η κωμωδία λαμβάνει χώρα μια νύχτα του Νοέμβρη από το λυκόφως μέχρι το λυκαυγές. 

Μπέρτολτ Μπρεχτ, Ταμπούρλα μέσα στη νύχτα, Εκδόσεις Ηριδανός

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σαν Σήμερα 2 Αυγούστου

Γιάννης Δαλιανίδης - Κατήφορος

Φάλαινα φυσητήρας 20 μέτρων στη Μάνη!

Σαν Σήμερα 23 Σεπτεμβρίου

Ρένα Καρθαίου - Ποιήματα

Γκέργκι Καστριότι (Σκεντέρμπεης) και ο θρύλος για το «μαγικό σπαθί» του