Πομπηία - Ίχνη ζωής πριν την καταστροφή, Οι τελευταίες αρχαιολογικές ανακαλύψεις


Ένα ημιτελές αγγείο από το εργαστήριο κεραμικής στην Πομπηία

Γάλλοι και Ιταλοί αρχαιολόγοι έφεραν στο φως δέκα (10) ακατέργαστα πήλινα αγγεία, αποκαλύπτοντας ένα μοναδικό στιγμιότυπο της ιστορίας: εκείνης της χρονικής στιγμής που πανικόβλητοι οι αγγειοπλάστες συνειδητοποίησαν την επικείμενη καταστροφή.

Τα αγγεία βρέθηκαν σφραγισμένα κάτω από ένα στρώμα στάχτης και ελαφρόπετρας της καταστροφική έκρηξης του Βεζούβιου το 79 μ.Χ. και φαίνεται ότι ήταν ακριβώς έτοιμα να ψηθούν. Είχαν πέσει και εγκαταλειφθεί, μαζί με τους κλιβάνους, όταν οι τρομαγμένοι αγγειοπλάστες είδαν μια στήλη καπνού σε σχήμα δέντρου να σχηματίζεται από την έκρηξη του Βεζούβιου στις 24 Αυγ του 79 μ.Χ. Όπως και οι περισσότεροι κάτοικοι της Πομπηίας, οι φοβισμένοι αγγειοπλάστες πιθανότατα έσπευσαν στους δρόμους, προσπαθώντας να εγκαταλείψουν την πόλη. «Εγκατέλειψαν το εργαστήριο και ό, τι έκαναν εκείνη τη στιγμή»,

Το εργαστήριο κεραμικής βρέθηκε στην περιοχή ακριβώς έξω από την Πύλη του Herculaneum. Αποτελείται από τουλάχιστον τρία δωμάτια και δύο κλιβάνους.

Τελικά, με την πάροδο των αιώνων, ο πηλός στέγνωσε με φυσικό τρόπο, αφήνοντας προς έρευνα ένα μοναδικό υλικό για τους αρχαιολόγους. Τα αγγεία αυτά αποτελούν άμεσα αποδεικτικά στοιχεία ότι το εργαστήριο ήταν πλήρως ενεργό κατά τη στιγμή της έκρηξης. Αντιπροσωπεύουν ένα βασικό στοιχείο για τη μελέτη των βιοτεχνικών δραστηριοτήτων στη ρωμαϊκή πόλη.


Καμένο καρβέλι ψωμί από την Πομπηία

Ο Νάρκισσος


Μια εξαιρετικά καλοδιατηρημένη νωπογραφία του Νάρκισσου ανακάλυψαν οι αρχαιολόγοι σε τοίχο σπιτιού στην Πομπηία. Το σχέδιο κατάφερε να επιβιώσει από την ηφαιστειακή έκρηξη, πριν από αιώνες, βγήκε σχεδόν αλώβητο από τόνους στάχτης και σήμερα αποτελεί απόλαυση για τα μάτια.
Ο διευθυντής του χώρου Massimo Osanna επισήμανε την εκπληκτική διατήρηση των χρωμάτων της εικόνας, στην οποία ο Νάρκισσος σκύβει πάνω από το νερό, κοιτάζοντάς το, βλέποντας την αντανάκλασή του. Δίπλα του φαίνεται και μια φτερωτή φιγούρα, πιθανώς ο θεός Έρως, και ένας σκύλος.

Ο Osanna πρόσθεσε πως ο διάκοσμος του χώρου κυριαρχείται από το θέμα της «χαράς της ζωής, της ομορφιάς και της ματαιοδοξίας».


Το σπίτι της μάγισσας


Κεχριμπαρένια αντικείμενα, λαμπεροί κρύσταλλοι, αμέθυστοι, αλλά και κουμπιά από οστά, λεπτεπίλεπτες πορσελάνες, σκαραβαίοι από την Ανατολή, είναι τα νέα ευρήματα στην περιοχή Regio V, στην Έπαυλη του Κήπου, στο συγκρότημα της Πομπηία.

Είναι τα περιεχόμενα σε ό,τι απέμεινε από ένα ξύλινο και μεταλλικό σκρίνιο, γεμάτο φυλακτά και ημιπολύτιμους λίθους, με κουκλάκια και κουδουνάκια, αλλά και πήλινα αντικείμενα: φαλλούς, κλειστές γροθιές κι ένα μικρό κρανίο. «Δεκάδες τυχερά και φυλακτά, δίπλα σε πάμπολλα άλλα αντικείμενα τα οποία χρησιμοποιούνταν για να διώχνουν την κακοτυχία» δηλώνει στο ιταλικό πρακτορείο Ansa ο διευθυντής του Πάρκου της Πομπηίας Μάσιμο Οζάνα.

Πρόκειται για εκπληκτικά αντικείμενα, που είναι πολύ πιθανό να ανήκαν στην ιδιοκτήτρια της έπαυλης. Αλλά και πάλι κανείς δεν μπορεί να το βεβαιώσει απόλυτα. Γιατί το συρτάρι που βρέθηκαν βρισκόταν σε έναν βοηθητικό χώρο της κατοικίας, μακριά από το υπνοδωμάτιο της οικοδέσποινας και από την αυλή του «domus», όπου οι αρχαιολόγοι εντόπισαν τους σκελετούς δέκα ανθρώπων, σχεδόν ολόκληρη την οικογένεια που αφανίστηκε από την μανία του Βεζούβιου, ενώ προσπαθούσε να βρει καταφύγιο, όπως εξηγεί το ΑΜΠΕ.

Όμως υπάρχει και άλλη μία ιδιαιτερότητα: από την κατοικία λείπουν παντελώς χρυσά ευρήματα, τα κοσμήματα που όλες ανεξαιρέτως οι γυναίκες στην Πομπηία αρέσκονταν να φορούν και να επιδεικνύουν, ακόμη κι εκείνες που δεν ήσαν αριστοκράτισσες, ή πλούσιες. Τα «ταπεινότερα» κοσμήματα που βρέθηκαν στην «Έπαυλη του Κήπου» μοιάζει ν’ αφηγούνται μία διαφορετική ιστορία.

Όπως τονίζει ο ίδιος ο Οζάνα, «ενδέχεται να αφορούν τα φυλακτά που φοριούνται σε περιπτώσεις μίας ιεροτελεστίας κι όχι για λόγους κομψότητας». Αντικείμενα πολύτιμα, που όμως δεν έχουν να κάνουν με τον πλούτο των γυναικών της πόλης, αλλά όπως πιθανολογούν οι αρχαιολόγοι ανήκουν στο «οπλοστάσιο» μίας «μάγισσας».

Η νωπογραφία της ερωτικής συνεύρεσης Δία-Λήδας

Μία ασύγκριτη σε κάλλος και τεχνική εκτέλεση νωπογραφία της Λήδας, της εκπάγλου ομορφιάς βασίλισσας της Σπάρτης την ώρα που μένει έγκυος από τον Δία, ο οποίος για να την πλησιάσει είχε μεταμορφωθεί σε κύκνο.

Πρόκειται για ένα «εκπληκτικό και μοναδικό» εύρημα, εξηγεί στο ιταλικό πρακτορείο Ansa ο διευθυντής του Αρχαιολογικού Πάρκου της Πομπηΐας, Μάσιμο Οζάνα, μιλώντας για τη νωπογραφία, με τα πλούσια χρώματα και αποχρώσεις, αλλά και τον ασύγκριτο αισθησιασμό στην απόδοση των μορφών, που ανακαλύφθηκε στην κρεβατοκάμαρα μίας οικίας στην Οδό Βεζουβίου. Οι εξαιρετικές λεπτομέρειες και ο τρόπος εκτέλεσης της παράστασης της Λήδας «είναι εντελώς διαφορετικές από όλες τις άλλες που έχουν ανακαλυφθεί έως σήμερα. Στην Πομπηΐα, αφηγείται ο ίδιος, οι αναφορές στον μύθο της Λήδας και του Δία είναι πολύ εκτεταμένες, αλλά «ουδέποτε ως σήμερα είχαν βρεθεί τόσο αισθησιακές αναπαραστάσεις του, που όπως εικάζεται είχαν ως πρότυπο το αντίστοιχο γλυπτικό μοντέλου του Τιμόθεου», ενός σημαντικού Έλληνα γλύπτη του 4ου π.Χ. αιώνα, υποθέτει ο Οζάνα.

Φιλικό αν και ελευθεριάζον είναι και το βλέμμα της Λήδας στην παράσταση, που μοιάζει να κοιτάζει απ' ευθείας τον επισκέπτη της κάμαρας, που βρίσκεται αμέσως μετά το δωμάτιο με τον Πρίαπο και το άτριο (εσωτερική αυλή) της πλούσιας κατοικίας. Αλλά ένα νέο ερώτημα γεννάται πλέον; Ποιος θα μπορούσε να είναι ο ιδιοκτήτης τούτης της πλούσιας κατοικίας; Η πιο εύλογη υπόθεση του Οζάνα είναι πως θα επρόκειτο «για έναν πλούσιο έμπορο, ίσως έναν πρώην απελεύθερο που ήθελε να ανεβάσει την κοινωνική του θέση, ακόμη και με αναφορές σε μία πιο υψηλή πολιτιστική στάθμη»

Όπως εξηγεί ο Οζάνα, η νωπογραφία αποκαλύφθηκε «κατά τις εργασίες για την αναστύλωση του μετώπου της ανασκαφής» στο τμήμα Regio V της ρωμαϊκής κωμόπολης, στο πλαίσιο ενός προγράμματος που χρηματοδοτείται από την ΕΕ για την συντήρηση της Πομπηΐας. Η κατοικία, στην οποία ανήκε η σύνθεση, βρίσκεται στο ανατολικό τμήμα της Οδού Βεζουβίου, «ουσιαστικά παράλληλα προς την Οδό των Μπαλκονιών». 


Το απολιθωμένο άλογο

Το μεγάλο άλογο είχε καλυφθεί από τους ειδικούς με γύψο και όταν βρέθηκε έφερε ακόμη τα χάλκινα και σιδερένια κομμάτια της σέλας του, πιθανόν για να βοηθήσει στη διάσωση κατοίκων της πόλης, που προσπαθούσαν να γλιτώσουν.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ο τρόπος που βρέθηκε.

Η ιταλική αστυνομία έπεσε πάνω σε αρχαιοκάπηλους που πραγματοποιούσαν παράνομη εκσκαφή στο σημείο, όπου πριν την έκρηξη του Βεζούβιου βρισκόταν μία βίλλα πλουσίων.

Η έπαυλη βρισκόταν έξω από τα τείχη της πόλης, στην περιοχή που τώρα ονομάζεται Τσιβιτά Τζουλιάνα.

Οι αρχαιολόγοι ενημέρωσαν πως η βίλα και ο στάβλος θάφτηκαν το 79 μ.χ, μετά την έκρηξη του Βεζούβιου που κατέστρεψε όλη την πόλη.



Πηγή: Discovery, newsbeast, euronews, ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άντον Τσέχωφ: Ο Γλάρος - Αποσπάσματα

Ντάριο Φο: Σ’ έναν καπιταλιστή δεν πρέπει ποτέ να λες...

Μονή Παναγίας Εικοσιφοινίσσης - Η παλαιότερη εν ενεργεία μονή στη Ελλάδα και την Ευρώπη

Κεραυνοί: Τι είναι - ποια τα είδη τους

Ναπολέων Λαπαθιώτης - Αποφθέγματα

Κάρεν Μπλίξεν - Αποφθέγματα

Σοφοκλέους Αντιγόνη - Αποσπάσματα