Τα ναυάγια που συγκλόνισαν την Ελλάδα - 4 Νοεμβρίου 1996: Πυραυλάκατος Κωστάκος


Κατασκευάστηκε και καθελκύστηκε στις 1 Μαρτίου 1980 στα «Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ» του στα ναυπηγεία ‘Σκαραμαγκά’. Ύψωση της Ελληνικής Σημαίας στις 24 Ιουνίου 1980 στον Σκαραμαγκά. Ονομάστηκε «Avθυπoπλoίαρχος ΚΩΣΤΑΚΟΣ» προς τιμή του αείμνηστου Ανθυποπλοιάρχου Ι. ΚΩΣΤΑΚΟΥ ΠΝ, ο οποίος ήταν αξιωματικός του υποβρυχίου «ΓΛΑΥΚΟΣ», και ο οποίος ήταν άτυχος, καθώς σκοτώθηκε στις 27 Φεβρουαρίου 1942 στην Μάλτα, όπου ναυλοχούσε το υποβρύχιό του, στη διάρκεια βομβαρδισμού του στρατηγικής σημασίας λιμανιού του νησιού από βομβαρδιστικά αεροσκάφη της γερμανικής Luftwaffe.

Αραγμένη σε έναν όρμο λίγο έξω από το λιμάνι της Σάμου με τα φώτα του κλειστά, όπως όριζε η άσκηση του Πολεμικού Nαυτικού «Παρμενίων», βρισκόταν η πυραυλάκατος του Eλληνικού Πολεμικού Nαυτικού Κωστάκος.

Το επιβατικό "ΣΑΜΑΙΝΑ" πραγματοποιούσε καθορισμένο δρομολόγιο. Πρόκειται για πλοίο μεγάλης ηλικίας, 34 χρόνων, το γηραιότερο της ελληνικής ακτοπλοΐας και το 1997 επρόκειτο να αποσυρθεί. Επέβαιναν σε αυτό 71 επιβάτες και πενήντα ναύτες ως πλήρωμα.

Το επιβατηγό «Σάμαινα» που σύμφωνα με την κατάθεση του καπετάνιου του δεν γνώριζε ότι η πυραυλάκατος βρισκόταν στη θαλάσσια περιοχή την αντιλήφθηκε λίγο πριν από τη σφοδρή σύγκρουση.

Η σύγκρουση των δύο πλοίων έγινε στο βορειοανατολικό άκρο του νησιού Σάμου, ανοιχτά του ακρωτηρίου του Αγ. Κωνσταντίνου, στη θαλάσσια περιοχή «Αυλάκια». Η ώρα της σύγκρουσης -σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του ΓΕΝ- είναι στις 6.35μμ, ενώ το αντίστοιχο σήμα έφθασε στις 7.20μμ στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού.

Η κατά πολύ μικρότερη σε μέγεθος πυραυλάκατος «ΚΩΣΤΑΚΟΣ» βυθίστηκε σχεδόν αμέσως μετά τη σύγκρουση (μέσα σε 10 λεπτά) , αφού εμβολίστηκε στο χώρο ανάμεσα στη μέση και την πρύμνη του πλοίου, με αποτέλεσμα την συντριβή ουσιαστικά του σκάφους!
Οι αντίστοιχες ζημιές στο επιβατικό πλοίο «Ε/Γ-Ο/Γ ΣΑΜΑΙΝΑ» ήταν ελάχιστες, ενώ η σύγκρουση τρομοκράτησε τους επιβάτες του «Σάμαινα».

Ο πλοίαρχος του επιβατηγού διέταξε το πλοίο να περισυλλέξει τους ναυαγούς, ενώ ειδοποιήθηκε το λιμεναρχείο της Σάμου, άντρες του οποίου κατέφθασαν με πλωτά σκάφη.

Στην περιοχή έσπευσαν 3 αλιευτικά σκάφη, 1 φορτηγό πλοίο και 5 σκάφη του Πολεμικού Ναυτικού που συμμετείχαν στην επιχείρηση ανεύρεσης των 4 αγνοουμένων (ανευρέθηκαν αργότερα νεκροί).
Το επιβατηγό «ΣΑΜΑΙΝΑ» στην συνέχεια, με εντολή του Λιμεναρχείου Σάμου, επέστρεψε στο Βαθύ, από όπου είχε ξεκινήσει, μεταφέροντας τους περισυλλεγέντες ναύτες. Εκεί περίμεναν 2 ασθενοφόρα σε περίπτωση που υπήρχαν τραυματισμένοι.

Τέσσερα μέλη του πληρώματος της ΤΠΚ «ΚΩΣΤΑΚΟΣ» πνίγηκαν καθώς είχαν την ατυχία να βρίσκονται στο χώρο της συγκρούσεως και εγκλωβίστηκαν εντός αυτού. Πρόκειται για τους:
• Ανθυπασπιστή ΗΝ/ΣΝ Κ. Κοκκίνη
• Κελευστή ΗΝ/ΔΒ Α. Ασπρογέρακα
• Κελευστή ΗΝ/ΔΒ Γ. Αναδρανιστάκη
• Κελευστή Η/Τ Β. Μαυρογιώργο

Ευθύνες και στις δύο πλευρές

Το πόρισμα της Επιτροπής Πραγματογνωμόνων του Πολεμικού Ναυτικού έριξε ευθύνες και στις δύο πλευρές για τη μοιραία σύγκρουση της πυραυλακάτου «ΚΩΣΤΑΚΟΣ» με το επιβατηγό πλοίο «ΣΑΜΑΙΝΑ».

Σε γενικές γραμμές οι ευθύνες στο μεν εμπορικό πλοίο είναι κυρίως ευθύνες για την πρόκληση της σύγκρουσης, στο δε πολεμικό πλοίο είναι ευθύνες για τη μη αποφυγή του. Όμως οι ευθύνες του πολεμικού πλοίου όπως περιγράφονται είναι σαφέστερες και σοβαρότερες.

Το σκάφος ανελκύστηκε στις 15 Μαρτίου 1997 και μετεφέρθηκε στον Ναύσταθμο αλλά η επισκευή του κρίθηκε ασύμφορη.

Πηγή: typospeiraiws.gr, wikipedia, lefobserver, newsbomb, greekmilitaryvoice

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Νίκος Ξυλούρης - Αποφθέγματα

Ντάριο Φο: Σ’ έναν καπιταλιστή δεν πρέπει ποτέ να λες...

Ο δεκάλογος της θεωρίας της Maria Montessori

Νάνος Βαλαωρίτης - H τιμωρία των Μάγων

Γιώργος Ζήκας: Πέθανε ο γνωστός μουσικοσυνθέτης