6 Φεβρουαρίου 1968 - Το ατύχημα του αντιτορπιλικού «USS Bache» στη Ρόδο


Το USS “Bache” (DD - 470) της κλάσης Fletcher, καθελκύστηκε στις 7 Ιουλίου 1942 στα ναυπηγεία της Blethlehem Steel Co, στη Νέα Υόρκη και εντάχθηκε για υπηρεσία με το Αμερικανικό Ναυτικό στις 14 Νοεμβρίου του ίδιου έτους. Αρχικά χρησιμοποιήθηκε για συνοδεία συμμαχικών νηοπομπών στον Ατλαντικό, ενώ από τον Μάρτιο του 1943 στάλθηκε στον Ειρηνικό. Συμμετείχε ενεργά στις περισσότερες επιχειρήσεις του Αμερικανικού Ναυτικού εναντίον των ιαπωνικών δυνάμεων , αλλά τον Απρίλιο του 1945 υποστηρίζοντας τις αποβάσεις στην Οκινάουα, το σκάφος υπέστει μεγάλες ζημιές και απώλειες 41 μελών του πληρώματός του από τις επιθέσεις δύο αεροσκαφών Kamikaze εναντίον του. Λόγω των ζημιών του αποσύρθηκε για επισκευές σε ναυπηγεία των ΗΠΑ τον Ιούλιο του 1945 και στη συνέχεια τον Φεβρουάριο του 1946 το “Bache” τέθηκε σε εφεδρεία. Το 1950 το σκάφος μετατράπηκε με την προσθήκη κατάλληλου εξοπλισμού σε αντιτορπιλικό συνοδείας (με τον κωδικό DDE - 470) και εντάχθηκε στις δυνάμεις του 6ου Στόλου για υπηρεσία στη Μεσόγειο.

Ο καιρός άρχισε να «φουσκώνει» και το Λιμεναρχείο ειδοποίησε τον κυβερνητη του αμερικανικού πολεμικού «να τα μαζεύει» και να καταφύγει στον όρμο των Τριαντών γιατί ερχόταν σοροκάδα !..Ο κυβερνήτης δεν έλαβε υπόψη του τις οδηγίες του Λιμεναρχείου και όταν ανέβηκαν τα μποφόρια ,δεν προλάβαινε πλέον να σηκώσει ούτε άγκυρες και έτσι η σοροκάδα παρέσυρε το πολεμικό και το έριξε στα βράχια του Ναυτικού Ομίλου.

Στις 5 Οκτωβρίου 1968 το “Bache” με μερικά άλλα αμερικανικά πολεμικά σκάφη που εκτελούσαν επίσκεψη “καλής θέλησης”, ήταν αγκυροβολημένο στα ανοικτά του παλαιού λιμανιού (Μαντράκι) της Ρόδου. Εκεί, λόγω μίας σφόδρης θαλασσοταραχής με ανέμους έντασης 9 Μπόφωρ που ξέσπασε (σοροκάδα), έσπασαν οι αλυσίδες των αγκυρών του και το πλοίο πριν προλάβει να ενεργοποιήσει τους κινητήρες του, παρασύρθηκε ακυβέρνητο και εξώκειλε καθισμένο επάνω στα βράχια του εξωτερικού τμήματος του λιμενοβραχίονα κοντά στον Ναυτικό Όμιλο Ρόδου. Στο σημείο αυτό, έρμαιο των τεράστιων κυμάτων υπέστη μεγάλα ρήγματα στα ύφαλά του, εξαιτίας των οποίων κατακλείστηκαν με νερά το μηχανοστάσιο και τα κατώτερα διαμερίσματά του. 

Ηταν νύχτα και αμέσως ξεκίνησε μια προσπάθεια για τη διάσωση των μελών του πληρώματος. Στην προσπάθεια αυτή πήραν μέρος εθελοντικά και πολλοί κάτοικοι της Ρόδου, ενώ ο τότε μητροπολίτης Σπυρίδων μαζί με τον διάκονο Παίσιο(σημερινό μητροπολίτη Καλύμνου-Λέρου-Αστυπάλαιας) φρόντισαν για την περίθαλψη των ναυαγών.Σώθηκαν όλοι. 

Περί τις 20:00 το βράδυ της ίδιας ημέρας διατάχθηκε η εγκατάληψη του σκάφους, η οποία έγινε με μεγάλες δυσκολίες λόγω της θαλασσοταραχής. Τα μέλη του πληρώματός του μεταφέρθηκαν με λέμβους στην παραλία της πόλης, όπου κάτοικοι και αρχές συμμετείχαν ενεργά στη διάσωση των ναυαγών.


(Ἐφημερίς ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ,7 Φεβ.1968,σελ.7)

Την άλλη ημέρα με μία βελτίωση του καιρού, κοντά στο μισοβυθισμένο “Bache” έσπευσαν σε βοήθειά του το αεροπλανοφόρο “Franklin Roosevelt” με δύο αντιτορπιλικά και το ναυαγοσωστικό “Hoist”, ενώ στις προσπάθειες συμμετείχαν τα αντιτορπιλικά του Ελληνικού Βασιλικού Ναυτικού “Ιέραξ”, “Ναυαρίνο”, τα βοηθητικά “Σύριος” και “Γίγας” και το ρυμουλκό “Άτλας”. Μετά από πολυήμερες προσπάθειες για την αποκόλληση και διάσωση του σκάφους, φάνηκε ότι λόγω των εκτεταμένων ζημιών που είχε υποστεί αυτό θα ήταν αδύνατο και αποφασίστηκε η διάλυσή του επί τόπου!

Σήμερα ακόμα, υπολείμματα του άτυχου “Bache” εξακολουθούν να βρίσκονται σφηνωμένα ανάμεσα στα βράχια του λιμενοβραχίονα της Ρόδου, για να θυμίζουν την ξεχασμένη αυτή ναυτική τραγωδία του 1968.



Πηγή: onalert.graveroph.wordpress.comperialos

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άντον Τσέχωφ: Ο Γλάρος - Αποσπάσματα

Παύλος Σιδηρόπουλος - Το ξύπνημα

Δάντης Αλιγκέρι - Αποφθέγματα

Ουαρσαν Σαιρ: Πατρίδα

Μέμα Σταθοπούλου

Πιέρ Πάολο Παζολίνι - Αποφθέγματα

Τ. Σ. Έλιοτ - Αποφθέγματα